Bundaberg en de Courgestafette - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Gosse Verschoor - WaarBenJij.nu Bundaberg en de Courgestafette - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Gosse Verschoor - WaarBenJij.nu

Bundaberg en de Courgestafette

Door: Gosse

Blijf op de hoogte en volg Gosse

27 September 2019 | Australië, Bundaberg

Na de vruchteloze (letterlijk) zoektocht naar werk in Darwin en de ontdekking dat er helemaal geen fruit/groenteplukwerk in het Northern Territory te vinden is, ben ik het zuidelijker gaan zoeken. Ik vond vrij snel werk in Bundaberg dat in de staat Queensland ligt. Op de kaart ziet alles er tamelijk bereikbaar uit, maar je komt er al snel achter dat Australie echt een gigantisch land is. Om er te komen ben ik in vier uur tijd naar Brisbane gevlogen en heb ik 8 uur lang in een bus gezeten. Zo erg was dat niet want er was veel te zien onderweg.
In Bundaberg, of "Bundy" draait alles om de landbouw. Het miggelt hier dus van de werkhostels en je ziet op straat overal lotgenoten die ook het verplichte gele of oranje pluktenu dragen. In het hostel waar ik verblijf, zijn we ongeveer met zn veertigen. Het grootste deel van de plukkers is Koreaans of Japans, de rest bestaat uit een samenraapsel van Britten, Fransen, Zuid-Amerikanen en een Duitser of twee. Het is een gezellig zooitje mensen bij mekaar. We staan elke ochtend om 5 uur op en vertrekken dan met busjes en auto's naar de plantages. We plukken vooral veel courgettes, maar ook af en toe paprika's of chilipepers. We krijgen per emmer betaalt dus hoe harder je werkt, hoe meer dollars. Het is wel zwaar werk. Je staat de hele dag voorover gebogen met twee emmers om je middel gegespt terwijl je scherpe bladeren probeert te ontwijken om bij de courgettes te komen. Ook is het nogal heet als de zon eenmaal op is en wordt je, als het niet waait, vrijwel continu geplaagd door hele zwermen KU#KLO%^TERI#!*VLIEGJES. Ook zijn er een aantal Koreanen die hier al langer werken dan goed is voor een mens en zijn getransformeerd tot een soort courgetteterminators. Tegen de tijd dat ik een halve rij van die krengen heb geplukt, hebben zij er al minstens drie gedaan. Twee van die Koreanen, Kazu en Tata, zijn allebei doof en communiceren alleen via gebarentaal. Dat is soms wel een beetje onhandig, maar uiteindelijk kom je er wel uit. Ik heb echt wel bewondering voor die twee jongens. Met zo'n handicap naar een ander land verkassen en het dan maar zien te redden.
Als we niet hoeven te werken, of vroeg klaar zijn, gaan we vaak naar het strand. Wat erg prettig is aan Australie zijn geweldige stranden. 'Ons' strand is daarop geen uitzondering. We mogen van het hostel een busje lenen om er te komen en blijven er dan tot de zon weg is. Erg gezellig en een fijne manier om even niet aan courgettes te hoeven denken.
Toch ga ik ook hier na inmiddels alweer drie weken vertrekken. Als je per uur betaalt krijgt, kun je veel meer geld verdienen en het hostel is hier ook nogal duur. Ergens ook wel jammer, want er lopen hier een paar erg aardige mensen rond. De nieuwe plukbaan is in Ayr, onder Townsville. Deze keer slaap ik op de plantage zelf in the middle of nowhere.. Ik ben benieuwd.

No Worries,
Gosse

• 27 September 2019 - 07:05

Diek Verschoor:

Super mooi strand. Mag je daar wel zwemmen? En hoe komt Friese taai taai nouw weer in Australië terecht?

• 27 September 2019 - 07:06

Carla En Albert:

Lekker taai taai,

• 27 September 2019 - 07:11

Rein En Jeanet:

Wat een onafzienbare rijen, wel leuke collega's!

• 27 September 2019 - 08:26

Bas:

Wat een eindeloosheid in het land (en de courgettes). Leuke foto's ook Gos, heel benieuwd naar je volgende stop die heel afgelegen ligt.

• 27 September 2019 - 18:11

Gosse Verschoor:

Je mag er zeker zwemmen! @Diek. Geweldige golven zijn er en geen krokodillen en het water is net niet te koud. Je kunt er ook leuk snorkelen. Ik weet niet hoe de friese taaitaai hier terecht is gekomen. Er zijn best veel Australiërs van Nederlandse afkomst. Misschien heeft dat er iets mee te maken.

• 28 September 2019 - 08:34

Els :

Gos, je bent goed bezig daar, het ene avontuur na het andere! Heel fijn om je verslagen te lezen. Ben benieuwd naar Ayr. Maar tot nu toe kan nog niets tegen Volendam op! Tóch? Hoewel, die speculaas geeft te denken..

• 30 September 2019 - 16:22

Emiel En Jannet:

Broeder!

Wat leuk om jouw verslagen te lezen.
    Af en toe liggen we lachend op de bank.
    We zijn benieuwd naar je volgende verhalen!
    Doe rustig aan en lief zijn voor je harem.

• 10 Oktober 2019 - 20:45

Meiny Boltjes Beppe:

Lieve Gosse,fijn om je verslagen te lezen!Is er in de familie de een of de ander,geeft een reactie van :ik ben het zat: is nu de slogan Op reis naar Australie naar Gosse!
    Dank voor je leuke kangoeroe kaart,dat zijn inderdaad leuke dieren,alsof ze het heel zwaar hebben met hun buidel,toch springen ze snel weer weg.
    Dat je reis vooral voorspoedig mag gaan.Dat je leuke mensen ontmoet en een prachtig land leert kennen.
    een volgend verslag lezen we graag van je! veel liefs van beppe en reijer.

• 07 November 2019 - 21:06

Myrthe:

Ik maak even een inhaalslag vanavond met het lezen van je verslagen. Maar dit klinkt wel als erg hard werken. Het gaat natuurlijk ook om het genieten en veel pegels verdienen natuurlijk. Goed dat je je avontuur elders voortzet