Magnetic Island - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Gosse Verschoor - WaarBenJij.nu Magnetic Island - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Gosse Verschoor - WaarBenJij.nu

Magnetic Island

Door: Gosse

Blijf op de hoogte en volg Gosse

20 December 2019 | Australië, Magnetic Island

De mangomanie was na anderhalve maand zwoegen dan eindelijk voorbij. Aan het bittere eind waren er van de oorspronkelijke groep plukkers nog maar drie over, waaronder ikzelf. Bijna iedereen is ten onder gegaan aan de mangorash. Zelf kreeg ik het op mijn armen en dat jeukte! Niet normaal. Toen ik in de apotheek zalf ging halen, bleek het kassameisje de dochter van de mangoboer te zijn. Het leek wel alsof dat hun businessmodel is; zoveel mogelijk geld verdienen aan de plukkers door ze eerst volkomen af te beulen en daarna naar dochterlief door te sturen voor dure zalf (DIE NIET WERKTE).

Maargoed, we hebben wel aardig geld kunnen verdienen en ondanks alles was het ook wel gezellig. Helaas betekende de laatste werkdag ook dat de heilige viereenheid, d.w.z. Luca, Paolo, Pablo en ik deels uiteenviel. Paolo gaat voor de kerst naar Italië en komt dan weer terug (het blijven moederskindjes) en Luca kreeg zware pech. In de sportschool is zijn arm uit de kom geraakt waardoor hij die nu 12 weken niet intensief mag gebruiken. Hij blijft voorlopig in Bowen om te herstellen en overweegt terug te gaan naar Italië.

Pablo en ik bleven dus over en omdat we allebei toe waren aan ontspanning zijn we naar Magnetic Island gegaan, naast Townsville. We hadden een guesthouse gevonden dat ´work for accommodation´ aanbood. In ruil voor 4 uur werk per dag mochten we er gratis slapen. Ze verhuren er auto´s en snorkelspullen die we ook gratis mochten gebruiken. Het werk was vrij eenvoudig. We moesten de auto´s schoonmaken en gasten heen en weer rijden die een auto hadden ingeleverd of net aankwamen in de haven. Het was eigenlijk best leuk werk. Het eiland is niet groot en na een dag als taxichauffeur kenden we het al helemaal op ons duimpje. Het enige nadeel was de baas, Ian, een alcoholistische psychopaat die, afgaande op zijn humeur, waarschijnlijk aambeien heeft en aan wie ik verder geen woorden vuil zal maken. Het eiland zelf was geweldig. We zijn elke dag na het werk de zee in gedoken. Er zijn veel baaien met parelwitte stranden op Magnetic Island waar je fantastisch kunt snorkelen. In de baai van het guesthouse ligt een scheepswrak vlakbij de rotsen. Van het wrak zelf is niks meer te zien omdat het volledig is begroeid met koraal. Er zwommen heel veel tropische vissen. Ik heb weer een paar pijlstaartroggen gezien en zelfs een jonge haai. Verder is op het eiland een van de grootste koalapopulaties van Australië. Er is een ´koala sanctuary´ waar je voor veel te veel geld op de foto kunt met een koala en koalaknuffels etc kunt kopen. Vlak achter dit pretpark is een heuvelachtig landschap waar je ze gratis kunt bekijken. Het schijnt dat de koala´s in de heuvels allemaal ontsnapt zijn uit het koala sanctuary. Het was even zoeken, maar uiteindelijk hebben we er drie gevonden. Wat we zagen waren drie harige balletjes die bovenin een eucalyptusboom lagen te slapen. Rachel, een guesthousecollega, vertelde dat koala´s stoned worden van het eten van eucalyptusbladeren. Dat verklaarde veel, want ze lagen continu totaal uitgeteld een beetje voor zich uit te staren. Ook was er een groepje rotswalibi´s vlakbij het strand die zo gewend zijn aan toeristen dat ze zo uit je hand eten. Op de laatste dag kwamen Cyp en Céline, twee Belgen die we kennen van de mango´s en ook Luca (met mitella om) langs. Pablo en ik fungeerden als een soort gidsen. Het was leuk om ze alle mooie plekken op het eiland te laten zien.

Na deze week van ontspanning zijn we verder naar het noorden getrokken, wederom op zoek naar werk. We zijn nu in Cardwell waar we net twee dagen hebben gewerkt. Pablo op een krabboot en ik op een lycheeboerderij. Het verschil met vorige boerderijen is dat er vooral veel Australiërs werken. Het zijn aardige (hoewel vaak onverstaanbare) mensen. Jongens van mijn leeftijd of jonger die hoogstens nog drie tanden en minstens al vier kinderen hebben. Waarschijnlijk zullen we kerst hier gaan vieren. Wel een beetje raar zo zonder familie en met 35 graden celsius.

No worries, Gosse

PS: de vissen op de foto zaten in een aquarium in een restaurant. Ik heb geen onderwatercamera... Het zijn wel het soort vissen dat ik tijdens het snorkelen heb gezien

• 20 December 2019 - 07:13

Rein En Jeanet:

Van ons mag je met de kerst gewoon komen hoor!

• 20 December 2019 - 07:25

Carla:

Ja hoor daar zitten wij niet mee of gezellig met oud en nieuw zoals vorig jaar of allebei, dat kan ook .
    Mooi is het wel daaro

• 20 December 2019 - 10:27

Bas:

Wat een belevenissen weer Gosse, ontzettend leuk om te lezen! Droog, veel humor en heel mooie beschrijving hoe je als ‘working man’ soms wordt uitgeknepen. Groet van ons uit Marbella, waar ze het uitknijpen van toeristen tot in de finesse beheersen

• 27 December 2019 - 22:57

Jasper:

Het enerverende avontuur met al die fraaie locaties, bijzondere beesten en dito ervaringen krijgt ook hiermee weer een vermakelijk beschreven vervolg! Leuk om te lezen weer, en nog veel plezier nog op je verdere queeste in Straya!

Groetjes, ook namens Emma,

Jasper

• 30 December 2019 - 11:24

Meinyl:

lieve Gosse,fijn om je verslag te lezen,gelukkig ben jij niet in de buurt van de branden.
    Blijf er ook maar ver vandaan.
    Heb je nog enigszins een kerstbeleving meegemaakt?
    Wij hebben je wel gemist,een mooie videoopname van jou gezien,in een bootje,wind door je haren en prachtig over het water!
    In Deventer kerst gevierd,een rondleiding van Henk in de binnenstad,mooie historische panden met uitleg
    daarna naar het warme huis waar de tafels al mooi gedekt waren.
    Het was een mooi gezellig bij elkaar zijn.
    De verjaardag van Jona hebben we gevierd,drie jaar is hij een prachtig mooi jongetje,het gaat goed met hem,zijn speelplek is flink aangevuld met duplo lego,van zijn beppe kreeg hij o.a. een spaarpotmet een heel klein startkapitaaltje,de legoauto vond hij leuker.
    Lieve Gosse ik wens je een goede jaarwisseling!een gelukkig gezond nieuwjaar.
    Knuffel beppe en Reijer.

• 02 Januari 2020 - 08:41

Malene:

Ha Gosse,

Wat leuk om over al je avonturen te lezen! Ook een mooie beleving om te werken in het land, dan krijg je denk ik een andere ervaring mee dan wanneer je van hostel naar hostel zou hoppen..

Succes en veel plezier!!