OOGST! - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Gosse Verschoor - WaarBenJij.nu OOGST! - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Gosse Verschoor - WaarBenJij.nu

OOGST!

Door: Gosse

Blijf op de hoogte en volg Gosse

09 April 2013 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Eindelijk is dan nu de oogst begonnen! De afgelopen week was het heel erg druk, ik heb 70 uur gewerkt. Elke dag zagen we tijdens het werk de zon op en ondergaan. Ons werk was om met een tractor langs de fruitplukkers te rijden en alle kratten met druiven in een groot vat leeg te gooien. ik was een van de aangevers dus ik moest de hele dag tillen. Elk vat heeft een inhoud van een halve ton dus dat zijn heel wat kratten. Behoorlijke spierpijn dus. Het grootste deel van de wijngaard wordt met een gigantische 'harvester' geoogst. Dat is een enorme machine die (24 uur per dag) over de ranken heenrijd en ze los schud. Bijna elke wijngaard in de Wairau valley is aan het oogsten dus de weg is vaak helemaal vol met harvesters. Soms moet ik helpen om de netten van de planten te halen omdat de harvester eroverheen moet. Na 1 maand van netten ophangen is het nogal demotiverend om ze er nu weer af te halen. ik kan geen net meer zien. Wel leuk dat ik het samen met de enige andere Nederlander, Thomas, mag doen. Even geen Engels (of Duits) hoeven praten is soms wel even fijn.
De ploegbaas van de fruitplukkers is een Maleisiër, Steve, die als een soort kim Jong Un de werkers aanstuurt. Op dag 1 gaf hij de hele groep een peptalk die zo ging: "i only have three conditions. condition one: OBEY iNSTRUCTiONS, condition two: OBEY iNSTRUCTiONS, condition three: OBEY iNSTRUCTiONS" (bedenk er een aziatisch accent bij). Hij heeft drie witte haren van zo'n 10cm uit zijn kin steken. Als hij niet 'instructions' aan het schreeuwen is dan staat hij je aan te staren terwijl hij zijn drie haren streelt. We hebben al een paar keer overwogen om ze er per ongeluk uit te trekken en in te lijsten.
Eergisteren was de zwaarste dag. Toen gingen we naar een wijngaard in de heuvels die ook voor isabel druiven groeit (niet elevation) om te oogsten. i.p.v. tractors gebruikten we quads omdat het er zo stijl is dat de tractors het niet aankonden. Soms was het letterlijk diagonaal. Dus als aangever moest ik èn bergbeklimmen èn kratten tillen. En het was ook nog eens onbewolkt dus snikheet. Het begint overigens wel steeds duidelijker herfst/winter te worden, in de verte zagen we sneeuw op de bergtoppen en soms regent het. Het schijnt wel een beetje laat te zijn. Terwijl het bij jullie een lange winter is, is het hier de langste zomer sinds 50 jaar!
De handoogst is nu zo'n beetje voorbij, er zijn nog een paar blokken die gedaan moeten worden maar dat doen we gewoon met de vaste isabel crew. Als dat is afgelopen reis ik weer verder. ik begin al weer een beetje de reiskriebels te krijgen na bijna twee maanden werken.

no worries,

GOSSE SUPERTRAMP

PS: voor foto's van de oogst ga naar: http://www.facebook.com/IsabeVineyard/photos_stream

  • 09 April 2013 - 17:48

    Carla:

    heej Gosse

    stevig aanpoten daaro, leuk die foto's erbij, kleed jou leuke verhaal een beetje aan.
    Hier regent het voor het eerst in lange tijd en die debiele wind is gelukkig opgehouden hoewel
    dat wat er waait nog steeds niet Mediterraans is, helaas.
    De type mogelijkheden bij wbjn.nl is abominabel, is er worden steeds letters vergeten, waardoor het lijkt of ik een schrijf gebrek heb. maar het ligt niet aan mij.
    Het is het systeem.
    Ik schuif straks aan bij de overburen voor een warme hap.
    tot een keer
    zoen van de tante

  • 12 April 2013 - 11:42

    Elsa Bos:

    Heeeeeeeeeeeej Gos!

    Wat een lekker uitgebreid verslag en dan ook nog al die foto's.
    Leuk om nu wat meer van je omgeving te zien en ook je collega's; lijken me hele aardige types bij.Steve heeft i nderdaad iets sadistisch...
    Hoe smaakt de Isabelwijn? Een goeie afdronk of elke ochtend een kater?
    Ben benieuwd wat je hierna gaat doen...
    Hier is iedereen zich aan t opwarmen voor de Kroning, winkels vol oranje en de meest gruwelijke mokken, hoedjes, toeters enz. We gaan SAMEN een kroninglied schrijven, wensen uitspreken en daarna dagen lang SAMEN gezellige spelletjes doen zoals koekhappen en WC potten smijten. Ben benieuwd of onze nationale kampioen ook weer mee gaat doen in zijn nieuwe status, er zijn nu ook ORANJE WC potten!
    Mocht je dat een feestelijke dag vinden om weer eens deze kant op te gaan (het is ook nog eens je verjaardag!), dan weet je wat je te wachten staat. Overigens zou ik dat heel leuk vinden.... dan kan je me meteen een handje helpen met de WC pot smijten, want die is mij iets te zwaar.
    Maar misschien ga je daar verder op zoek naar nieuwe avonturen.
    Ben benieuwd....
    Veel liefs, geniet en take care, Omels

  • 27 April 2013 - 10:16

    Carla:

    Haai Sweety
    van Harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    In onze straat hangen de vlaggen uit ik heb iedereen verteld van mijn verre neef die jarig is vandaag, lief dat ze mee denken en doen, hoewel ik geen vlag heb.
    Ik heb wel vakantie, dat is fijn.
    Ik mag woensdag mee naar Rogny, zin an
    De moestuin ommuren eigenlijk omkippengazen maar dat is geen goei nederlands.
    Hoe vier jij je verjaardag?
    Alleen? op de hoogste berg van Nieuw Zeeland of met je voeten in een koud beekje, met een taartje en een fles vino? Mogelijkheden te over, ik zal straks je pap en mam effe bellen of schrijven om ze met je te feliciteren en dan ga ik ondertussen huiswijven, het is dan wel vekonsje maar er moet wel gekliend worden.
    Nou dag schattekind, hef fun
    De Tante

  • 27 April 2013 - 21:01

    Daniëlle, Henk, Roos, Maddie En Joep:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Gosse! We heffen fijn het glas op je: proost! En dat je nog maar heel lang mag genieten van bijvoorbeeld fijne verre reizen. En dat wij daar dan - bijvoporbeeld via je blog - nog lang getuige van mogen zijn. Heb het nog fijn, liefs van Henk, Daan, Roos, Madelief en Joep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Blenheim

Nieuw Zeeland

Working Holliday NZ

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2013

EINDE

23 Juli 2013

AARDBEViNG

20 Juli 2013

TAUPO & WELLiNGTON

06 Juli 2013

AS iT iS iN LiFE

11 Mei 2013

NAPiER
Gosse

Actief sinds 03 Dec. 2012
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 33533

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2019 - 20 Januari 2020

Down Unda

26 November 2012 - 09 Augustus 2013

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: